Edward
de Bono fou un escriptor i psicòleg titulat per la Universitat d’Oxford. Gairebé
totes les seves aportacions estan basades en la premissa d'aprendre i ensenyar
a pensar.
Entre
les seves contribucions més reconegudes està el terme «pensament lateral» reflectit en
el seu llibre “Sis barrets per pensar”.
Una de les tècniques desenvolupades per saber treballar en
equip és “sis barrets per pensar”. Aquesta tècnica consisteix a ensenyar a
pensar intencionalment separant les possibles formes de pensar per colors i
concretar-les en diferents barrets, els quals
poden ser usats per actuar segons l'objectiu de cadascun d'ells:
- Barret
blanc: és un barret per pensar de manera més objectiva i neutral possible. No
interpreta ni jutja, només constata la informació.
- Barret
vermell: és un barret per expressar els nostres sentiments, sense necessitat de
donar arguments ni justificació lògica d’aquests. Manifesta les seves emocions
i les utilitza per negociar, explorant així els sentiments dels altres
participants.
- Barret
negre: és un barret per ser crítics d'una manera negativa i analitzar els motius
pels quals alguna cosa pot anar malament. Assenyala de manera objectiva tots
els riscos, els perills, les imperfeccions i les contradiccions.
- Barret groc: és un
barret amb el qual s'intenta buscar els aspectes positius, tenint en compte
així l’aspecte lògic i pràctic, els somnis, les visions i les esperances. És
concret i eficaç i genera propostes, suggeriments i idees. És optimista,
considera tots els casos i mira els beneficis d’aquests.
- Barret verd: és un barret que obre les possibilitats creatives i
està íntimament relacionat amb la seva idea de pensament lateral o divergent.
Busca totes les alternatives possibles i reconeix que hi ha molts
plantejaments.
- Barret blau: és el que controla la resta dels barrets. Té una visió
global, de síntesi, i formula les conclusions. Planteja les preguntes adequades
i defineix els problemes. Organitza les estratègies i en fa el seguiment. És
l’encarregat de prendre notes, mantenir l’ordre a les reunions i fer respectar
les regles del joc.
Aquesta tècnica
la vam utilitzar per escollir el tema i com a conseqüència la disfressa que la
meva classe va portar a l’espectacle que vam realitzar per celebrar el
carnestoltes al nostre institut.
Vam
necessitar prendre una decisió a través d’aquesta tècnica, ja que l’any passat
vam tenir problemes i conflictes a l’hora de fer aquesta elecció pel carnaval
de l’any passat. Això és a causa que la meva classe sempre té dificultats i
malentesos a l’hora d’arribar a un acord i prendre una decisió entre totes. Tot
i això cal dir que sempre hem tingut molt bona relació entre nosaltres.
Per tal de
decidir amb èxit el tema del qual aniria basada la nostra disfressa, vam
treballar en mig grup, on ens vam dividir en dos per proposar idees de
disfresses i defensar-les assumint cadascuna les posicions dels barrets. Després
les vam posar en comú amb tota
la classe i vam arribar a un acord mitjançant una votació.
Finalment, vam col·laborar i cohesionar entre totes, portant
així una bona organització de treball. Com a resultat vam aconseguir obtenir
una major convivència i comunicació entre totes i una disminució de conflictes
i malentesos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada