diumenge, 3 de maig del 2020

ELS SIS BARRETS DE PENSAR

Edward de Bono fou un escriptor i psicòleg titulat per la Universitat d’Oxford. Gairebé totes les seves aportacions estan basades en la premissa d'aprendre i ensenyar a pensar.
Entre les seves contribucions més reconegudes està el terme «pensament lateral» reflectit en el seu llibre “Sis barrets per pensar”.
Una de les tècniques desenvolupades per saber treballar en equip és “sis barrets per pensar”. Aquesta tècnica consisteix a ensenyar a pensar intencionalment separant les possibles formes de pensar per colors i concretar-les en diferents barrets, els quals poden ser usats per actuar segons l'objectiu de cadascun d'ells:

- Barret blanc: és un barret per pensar de manera més objectiva i neutral possible. No interpreta ni jutja, només constata la informació.

Barret vermell: és un barret per expressar els nostres sentiments, sense necessitat de donar arguments ni justificació lògica d’aquests. Manifesta les seves emocions i les utilitza per negociar, explorant així els sentiments dels altres participants.

Barret negre: és un barret per ser crítics d'una manera negativa i analitzar els motius pels quals alguna cosa pot anar malament. Assenyala de manera objectiva tots els riscos, els perills, les imperfeccions i les contradiccions.

Barret groc: és un barret amb el qual s'intenta buscar els aspectes positius, tenint en compte així l’aspecte lògic i pràctic, els somnis, les visions i les esperances. És concret i eficaç i genera propostes, suggeriments i idees. És optimista, considera tots els casos i mira els beneficis d’aquests.

Barret verd: és un barret que obre les possibilitats creatives i està íntimament relacionat amb la seva idea de pensament lateral o divergent. Busca totes les alternatives possibles i reconeix que hi ha molts plantejaments.

Barret blau: és el que controla la resta dels barrets. Té una visió global, de síntesi, i formula les conclusions. Planteja les preguntes adequades i defineix els problemes. Organitza les estratègies i en fa el seguiment. És l’encarregat de prendre notes, mantenir l’ordre a les reunions i fer respectar les regles del joc.

Aquesta tècnica la vam utilitzar per escollir el tema i com a conseqüència la disfressa que la meva classe va portar a l’espectacle que vam realitzar per celebrar el carnestoltes al nostre institut.

Vam necessitar prendre una decisió a través d’aquesta tècnica, ja que l’any passat vam tenir problemes i conflictes a l’hora de fer aquesta elecció pel carnaval de l’any passat. Això és a causa que la meva classe sempre té dificultats i malentesos a l’hora d’arribar a un acord i prendre una decisió entre totes. Tot i això cal dir que sempre hem tingut molt bona relació entre nosaltres.

Per tal de decidir amb èxit el tema del qual aniria basada la nostra disfressa, vam treballar en mig grup, on ens vam dividir en dos per proposar idees de disfresses i defensar-les assumint cadascuna les posicions dels barrets. Després les vam  posar en comú  amb tota la classe i vam arribar a un acord mitjançant una votació.

Finalment, vam col·laborar i cohesionar entre totes, portant així una bona organització de treball. Com a resultat vam aconseguir obtenir una major convivència i comunicació entre totes i una disminució de conflictes i malentesos.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

TANCAMENT DEL BLOG

Aquesta és l’última entrada que postejaré en aquest blog. Espero que tota la informació i opinió que us he compartit a través d’aquesta pla...